Webbyrå, Digital kommunikationsbyrå eller Digitalbyrå
Det råder en viss begreppsförvirring kring vad en webbyrå, en digital kommunikationsbyrå, och en digitalbyrå gör eller inte gör. Enkelt kan man säga att det är en skala i tre steg där varje nytt steg innebär att byrån erbjuder fler tjänster och har fler kompetenser.
Webbyrå – Nivå 1
En webbyrå är ett litet företag som har som syfte att hjälpa andra företag och individer med att skapa och underhålla deras webbplatser. De kan skapa en webbplats genom att använda ett Content Management System (CMS) och färdiga teman. Oftast har de valt att specialisera sig på ett specifikt CMS så att de jobbar uteslutande med till exempel WordPress eller Sitecore. I vissa fall kan de även hjälpa till att lägga in innehåll på webbplatsen. Dessutom kan de sätta upp webbshoppar genom att använda befintliga lösningar för den plattform de valt att specialisera sig på.
Passar till ett litet företag som vill kunna berätta om vad de erbjuder, hur man kan kontakta dem, och vilka de är.
Digital kommunikationsbyrå – Nivå 2
En digital kommunikationsbyrå är, som namnet antyder, ett företag som fokuserar på att hjälpa andra företag med deras digitala kommunikation. De har oftast en bakgrund som reklambyrå och har ytterst sällan fast anställda utvecklare.
En digital kommunikationsbyrå kan skapa en enklare webbsida genom att använda sig av antingen färdiga teman till WordPress eller en sitebuilder som till exempel SquareSpace eller Wix. De har också möjligheten att hjälpa till med sökmotoroptimering (SEO) och digitala kampanjer på sociala medier för att öka synligheten och få ut det önskade budskapet till målgruppen.
De hjälper även klienten med att lägga in befintligt innehåll på webbsidan och har också kompetensen att skapa nytt innehåll med text, bilder och ibland video.
Passar till att ta fram en kampanj för en specifik produkt eller varumärke.
Digitalbyrå – Nivå 3
En digitalbyrå kan allt på de tidigare nivåerna plus mycket mer. De har insett att webben vuxit upp och blivit så mycket mer än bara webbsidor. En Digitalbyrå använder sin kunskap skapa webbplatser, APIer och webbapplikationer som är kopplade till ett valfritt CMS-system. De har också möjligheten att skapa skräddarsydda CMS- och backoffice-system för sina klienter, om det är önskvärt. Till exempel kan de utveckla nya kraftfulla block till WordPress page builder Gutenberg.
En digitalbyrå kan också hjälpa sina kunder att dra nytta av datan i deras olika befintliga system som till exempel CRM, PIM, nyhetsbrevstjänster och webbshoppar. Detta förbättrar den användarupplevelsen och samordningen av information. Digitalbyrån kan så klart också hjälpa till med att lägga in innehåll på webbsidan, så att klienten inte behöver göra det själv.
En viktig egenskap hos en digitalbyrå är att de har fast anställda utvecklare med både bredd- och spetskompetens. Detta garanterar att deras klienter får en högkvalitativ tjänst och produkt och att de kan förvalta den produkt eller tjänst de skapat. De har också fast anställda som kan ta fram en digital strategi, det vill säga hur ditt företags affärsmål kan uppnås bättre med hjälp av den digitala transformationen.
Så vad skall man välja? Enkelt kan det sammanfattas såhär, har du väldigt liten budget och är okej med att din sida inte är optimerad för att ladda snabbt eller ha bra seo, ta en webbyrå.
Vill du ha hjälp med seo, men är okej med att sidan blir seg, eller att allt ditt innehåll ligger på en plattform som ägs av någon annan? Välj en digital kommunikationsbyrå och gör en social media kampanj.
Vill du dra nytta av de olika system och tjänster du har idag, få en sida som klarar Googles krav på laddtider med bravur och kanske har en ny funktion som måste utvecklas? Vill du dessutom kunna lita på att du har ett tekniskt övertag gentemot dina konkurrenter, och att du kan få fortsatt hjälp med underhåll och vidareutveckling av din lösning? Ta en Digitalbyrå.