Vad är Sociala Medier... egentligen?
I slutet av 90-talet började jag på en skola med det glasklara namnet Hyper Island School of Web Media Design.
Vad Web Media var behövde aldrig förklaras närmare (typ internet), och så har det förblivit. Wikipedia, i sig ett bra exempel på Web Media, har en definition som stannar vid att New Media är digitalt och distribueras digitalt, och även om det är både sant och en viktig del av vad New Media är, så tycker jag att något som är så pass inflytelserikt förtjänar att utforskas närmare.
– Hallå, skulle inte detta handla om Social Media?
– Sant, men social media är ett subset av New Media. Utan New Media, inget Social Media, medan det finns gott om New… nej, New Media är inte ett bra namn. Jag tänker kalla det Web Media från och med nu. Under Web Media ligger Wikipedia, IMDb, WeChat, Slack, Twitter, TikTok, aftonbladet.se och allt annat som skickas via http(s).
Var var jag… jo:
Den långa räckan skandaler som sprungit ur Web Media och dess tillämpningar de senaste åren har fått mig att tänka att det kanske borde vara en bra idé att konkretisera lite. Jag får känslan av att folk avfärdar Web Media, som fenomen, lite för lättvindigt.
Vid flera tillfällen har jag sett argument i stil med: “Web Media är som en hammare, du kan använda det till att slå in en spik, eller slå in en bilruta för att sno bilen. Verktyget är neutralt, människan står för vad som sker.”
Som så många andra argument nuförtiden är det bedrägligt självklart, och direkt skadligt på en och samma gång.