Trendrapport från MarTech-mässan 2024
Den årliga MarTech-mässan, som anordnas av Resumé i Stockholm, bjöd på insiktsfulla föreläsningar och diskussioner om marknadsföringsteknikens utveckling.
En av huvudpunkterna var vikten av att integrera olika system inom en MarTech-stack för att undvika ineffektivitet och silotänkande. Deltagarna diskuterade också hur företag kan utnyttja förstapartsdata och zero party-data, samt hur experimentering och agilitet i teknikanvändning leder till framgångsrik marknadsföring. Dessutom var det stort fokus på kundupplevelser och automation, där företag som Lyko visade vägen genom att skapa egna plattformar för att behålla direktkontakt med sina kunder.
Undvik silofiering i din MarTech-stack
Ett återkommande tema under dagen var hur många olika verktyg en modern marknadsföringsavdelning har i sin MarTech-stack, och hur mycket onödigt arbete som uppstår när information ska delas mellan dem.
Det är inte konstigt att detta diskuterades, men det finns lösningar. De flesta moderna system har API:er, vilket innebär att insikter från ett verktyg automatiskt kan skickas vidare och ligga till grund för till exempel en kundrekommendation i en annan lösning. Vi har hjälpt flera av våra kunder med sådana lösningar genom åren. Till exempel kopplade vi säljverktyget som vi byggde för SOVA ihop PIM, CRM, lagersystem och en kampanjmotor.
Starka fördelar genom att kombinera PIM med CRM
Just att koppla ihop PIM med CRM nämndes flera gånger. Att inte bara veta att kund X köper tre böcker i månaden och bor i Flen, utan att de föredrar deckare med övernaturliga inslag. Då kan man ge mycket mer pricksäkra rekommendationer. Återigen, det är det inte längre en fråga om detta är möjligt. Det handlar om att marknadsavdelningen har en tydlig bild av vilken information de skulle kunna ha nytta av att sammankoppla.
Monkey see, monkey do
En rolig avstickare levererades av en professor i marknadsföring från Handelshögskolan i Stockholm. Han undersökte hur vi människor förhåller oss till robotar, eller icke-mänskliga agenter som han kallade det. Det vill säga; vad bör företag som låter chattbotar ta över sin kundtjänst tänka på för att hålla sina kunder så nöjda som möjligt?
Jo, i en serie studier visade det sig att vi människor behandlar andra så som vi själva behandlas. Om en chatbot använder positiva ord och kanske en och annan smiley ;) så tenderar vi att uppleva interaktionen som mer positiv. Och om ett system förklarar vad det håller på med så blir folk mer nöjda med resultatet.
Experimentera med MarTech
En annan sak som flera olika talare tog upp var vikten av att göra saker istället för att bara prata och planera. Att testa något nytt innan man vet exakt hur det blir, och att iterera på det allteftersom insikterna trillar in. Vi på 24HR brukar prata om att vi vill ge våra kunder så mycket handlingsutrymme som möjligt. Teknik ska alltid tjäna oss användare. Vi vill inte att det krävs en beställning från oss för att sätta upp ett nytt värvningsflöde eller skapa en ny landningssida.
Företag börjar tröttna på att ge bort sina kunder
Bäst var Lyko, som beslutat sig för att bygga sin egen sociala medieplattform från grunden. Istället för att enbart publicera via konton hos de stora företagen, har de byggt en egen version av Instagram… typ. Med lite egna tweaks så klart. På frågan om varför svarade de att “Vi vill att våra kunder ska spendera tid med oss, inte på andra plattformar. Även när de inte handlar”.
Det rimmade väl med vad flera andra talare sa om hur värdefullt det är med förstaparts- och “zero party” data. Zero party-data är förstapartsdata det med, om man ska vara petig. Det är bara ett klumpigt namn på information folk frivilligt och medvetet delar med sig av. Till exempel när de lägger en beställning, skickar in en recension eller skapar en önskelista.
Snacka om att Lyko får mycket förstapartsdata och zero party-data när de har sin egen sociala plattform.