Tre tips till dig som ska beställa en ny webbplats
Du kan ditt företag mycket bättre än någon webbyrå eller digitalbyrå någonsin kommer kunna. Men är du lika bra på att bygga webb? Nej, för det hade varit slöseri med dina talanger. Så be om experthjälp.
- Ta in hjälp utifrån.
- Webb är mer än färg och form.
- Vad händer sen?
Ta in extern hjälp
När ditt företag känner sig redo att skicka ut offertförfrågningar är det läge att först ha en workshop eller två med en person från en digitalbyrå. De kommer kunna ge dig värdefulla tips på hur er webbplats kan bli snäppet vassare.
- Hur kan jobbet för er kommunikationsavdelning underlättas med hjälp av dynamiska sidmallar?
- Behöver ni betala månadsavgifter för ett CMS eller finns det opensource alternativ?
- Hur kan ni använda information från andra system för att öka användarupplevelsen på er webbplats?
- Vad ska ni tänka på för att få bättre Core Web Vitals resultat?
- Vad är ens Core Web Vitals?
Och så vidare.
Webb är mer än färg och form
En sak som ofta leder till ökade kostnader för ett projekt är om en reklambyrå har fått göra designen. I print är det inga problem att visa samma typ av innehåll på olika sätt på varje sida. En designer sitter och pillar tills allting ser rätt ut och sedan går PDFerna till tryckeriet. Klart.
Men att bygga upp dynamiska komponenter som ska kunna fungera tillsammans, och på tusentals olika storlekar beroende på vilken typ av enhet och skärmupplösning, och storlek på browserfönster, och vilken browser, och vilken version av den browsern och så vidare, är svårt. Om en reklambyrå har gjort fem olika sätt att visa en puff med en bild, en rubrik, en ingress och en knapp så måste de fungera i kombination med varandra, och på alla de tusen olika skärmar en besökare kan tänkas använda för att se ditt innehåll.
Det tar tid helt enkelt. En erfaren webbdesigner är van att jobba med företags grafiska profiler och använda dem som grund till en responsiv och modulär design för interaktiva medier. Detta sparar tid och skapar möjligheter för våra kunder, jämfört med att försöka återskapa en pixelperfekt statisk design.
Detta är innan det är dags att optimera sidan för att ladda snabbt, göra så att formulär fungerar lika bra på mobiler, paddor och stationära. Innan det är dags att få informationen från formulären att skickas till tre olika system på en gång.
Vad händer sen?
Så, projektet är klart och lanserat. Efter en månad vill du lägga till en ny funktion. Finns personerna som utvecklade webbplatsen kvar på företaget du anlitade? Eller var de bara inhyrda frilansare som nu gått till ett annat projekt hos en annan reklambyrå? Eller så går sidan ner, vem ringer du då?
Se till att anlita en byrå med fast anställda utvecklare. Se till att prata igenom vad som händer efter lansering.