Hur du får en viral hit
Jag satt i publiken på en konferens i Malmö, och för tredje gången i mitt liv lyssnade jag på en person som berättade om hur man får en viral hit. Det hade han läst i en bok.
Då slog det mig att om någon verkligen hade kunnat garantera en viral hit, så hade personen i fråga inte stått på en liten scen i Malmö. Han hade suttit på toppen av sin privata ö, bekvämt tillbakalutad i en jacuzzi av rent guld, fylld med champagne.
För så rik blir den som lyckas knäcka koden och garantera en viral hit. Sedan dess har det varit mitt test för om någon menar allvar när de säger sig kunna skapa viralitet, en snackis, en klick-kanon.
Ingen har hittills klarat det testet.
Så varför sitter jag här och lovar att jag kan lära just dig hur du skal få till en viral hit?
Jo, jag har kommit fram till att det går att lära sig mycket från hur man inte skapar en viral hit, och det kan jag mycket om. Låt mig ta några vitt skilda exempel.
Jag lovar dig att du vet vem konstnären som har målat tavlan på bilden här intill är, även om du kanske inte kan gissa det utifrån just den här målningen.
Men det finns dussintals, kanske hundratals andra målningar av samma konstnär som hade gjort att du omedelbart hade vetat vem det var. Hur kan det komma sig?
Om jag säger ”Vild och vacker” eller ”Här får du livstid”, vad tänker du på då? Om jag däremot säger “de betalade 900 000 för en poet” så tänker du antagligen på kommuner som gör reklam, kanske att du till och med kommer ihåg att det var Tranemo kommun. De första två var också kommuners försök att få uppmärksamhet, fast i form av slogans. Vilka kommuner… tja. Spelar roll?
Innan jag knyter ihop här och lägger fram min tes om vad folk som vill få en viral hit ska göra, så vill jag bara säga Squid Game. Snacka om snackis. Barn som var på tok för unga för att få se det, spelar versioner av Squid Game i Roblox, eller Super Mario Maker 2. Personalen i kassan pratar Squid Game i väntan på kunder, spaltkilometer skrivs om huruvida översättningen förlorade viktiga nyanser eller inte.
Samtidigt lanserades The Wheel of Time utan att någon höjde på ett ögonbryn. Den sistnämnda är en filmatisering i Game of Thrones-anda, av en av fantasyvärldens mest lästa bokserier. Med kända skådisar, stor budget… och … 😴
Squid Game däremot är en gräll spinn på Battle Royal, fast med svidande kritik av det Sydkoreanska samhället. På koreanska. Med skådespelare de flesta av oss i Sverige aldrig hört talas om.
Squid Game blev en viral hit, den andra segar sig fram i den växande skaran av jo-men-den-är-helt-okej tv-serier. Precis som alla dessa klämmiga kommunslogans ackompanjerade av vackra naturfoton aldrig bryter igenom, eller Picasso (det är han som målat tavlan däruppe) aldrig blivit odödlig om han fortsatt måla som alla andra.
Vad är en viral succé?
En viral succé är alltid oväntad, bryter mönster och går sin egen väg. Efter följer kopiorna, som det kan gå väldigt bra för också, men ingen kommer skriva bloggposter om dem.
Vi lever i en tid då det är i stort sett gratis att skapa och publicera innehåll. Ändå ser jag förvånansvärt lite chansningar. Det behöver inte vara 900 000 kronor på en poet, men lägg en timme eller två på att göra något oväntat och se vad som händer. Med största sannolikhet händer det ingenting, ingen bryr sig, saken får inte spinn. Så se till att göra ett antal säkra kort vid sidan av.
Men om du verkligen vill få en viral hit så måste du våga chansa, och tänka utanför boxen.