Jag tror det är kört för Blocket. Det kommer inte bli någon dramatisk storkross över en natt, utan snarare en utdragen glidning mot irrelevans.
Tänk Flashs död snarare än Nokias.
Däremot håller jag inte med Handelsbankens analytiker Rasmus Engberg, när han säger att Facebooks gratismodell är största hotet mot Blocket. Den taktiken har andra kört hela vägen rätt in väggen. Vem mins idag Rubbt eller Osom? (för att nämna två) Osom är extra intressant då de valde att profilera sig som en säljtjänst för "snygga saker" och riktade sig mot folk som "inte bryr sig så mycket om det är billigt." Osom blev senare uppköpt av ett företag jag glömt namnet på, så det var verkligen inget misslyckande som start-up.
Det intressanta med Osoms inriktning på dyra och snygga grejer är att det låter exakt som den spets Blocket nu anser sig ha.
– Blocket har en tydlig position gentemot våra konkurrenter som en kvalitetsspelare – en marknadsplats dit man vänder sig för att köpa och sälja varor av lite högre kvalitet och värde än det utbud som kännetecknar gratisspelarna.
Säger Blockets vd Jan Prokopec
Jag tror verkligen inte detta är en tillräcklig vallgrav mot Facebooks intåg i Sverige.
Han säger även:
– Dessutom har vi Schibsteds muskler globalt med världsledande tech-utvecklare och kompetens.
Det är Facebook ni går upp emot. Jag är säker på att Schibstedt har en helt okej kassa, plus riktigt duktiga utvecklare. Men det är Facebook ni möter... för guds skull (-‸ლ)
Min poäng är att varken gratis eller kvalité på prylarna eller tjänsten (Blocket har alltid sett bedrövligt ut samt varit ett härke att använda) spelar någon som helst roll för Köp & Sälj. Det enda som är viktigt är hur lång tid det tar för mig att få sålt den där soffan jag fick med huset och som jag inte orkar hyra ett släp för att köra till tippen (3 timmar) eller hur lång tid det tar från att jag inser att min son behöver en större cykel tills han cyklar runt på den på vår gata (1,5 timme).
Det är här Facebooks styrka kommer in, deras sociala graf. Förra året använde hälften av alla svenskar Facebook dagligen. Hälften.
Sakta, sakta kommer folk att vänja sig vid att först lägga ut en annons på Facebook när de vill sälja något. Många har redan gjort det, långt innan Facebook har rullat ut sin officiella köp & sälj tjänst. Allt oftare kommer detta resultera i ett snabbt sälj eller köp vilket leder till att färre varor läggs ut på Blocket vilket leder till att fler börjar kolla på Facebook som bla bla bla osv os
Du fattar.
Mot Facebooks enorma övertag vad gäller att fånga folks uppmärksamhet duger varken gratis annonser eller strömlinjeformade användargränssnitt. De 40 kronor vi tidigare betalat för att bli av med gamla grejer kommer förvandlas till annonsintäkter i nått skatteparadis.