Google bryter mot konkurrenslagstiftning i USA

Domare Amit Mehta har fastslagit att Google har brutit mot USAs konkurrenslagstiftning genom att, till exempel, betala för att vara den förvalda sökmotorn på ett flertal plattformar, bland annat iOS.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg7 aug, 2024

För några månader sedan började jag få frågor om vilken sökmotor jag ville använda i mina olika webbläsare*. I mitt fall handlade det om att DMA (Digital Markets Act) började gälla, vilket bland annat innebär att det ska vara lätt för folk att välja vilken sökmotor de vill använda, och att den inte får sättas som standard av en grindvakt, som till exempel Microsoft, Apple eller Google.

Grindvakterna måste även låta folk själva välja vilken webbläsare de ska använda, vilket har lett till att små nischwebbläsare har märkt av stora ökningar i antal nedladdningar. Ge folk ett val, och de kommer att välja. Vem hade kunnat ana det?

Nu har det amerikanska konkurrensverket satt ner foten och sagt att vad Google har sysslat med inte är lagligt, men vad åtgärden blir är inte bestämt. Det känns rimligt att även amerikaner kommer att få välja vilken sökmotor de vill ha som standard. Kanske blir det ett generellt förbud mot att köpa sig förtur i webbläsare och operativsystem.

I det mest extrema fallet kan det sluta med att Alphabet tvingas knoppa av Google Search från resten av företaget. Kanske till och med dela upp hela rasket, så att YouTube, Chrome, Android, Ads, Analytics, och deras hårdvaruavdelning blir egna företag.

Oavsett vad som händer, känns det troligt att Google inte längre kommer att få betala dryga tvåhundra miljarder kronor om året till Apple för att vara standardvalet som sökmotor. Det i sin tur kan innebära att vi snart får se en minskning i Apples snabbast växande inkomstkälla, det de kallar "Services", där Googles betalning utgör uppemot 20%.

Detta kan kanske leda till att Apple återupptar sitt arbete med att bygga en egen sökmotor, men med tanke på alla monopolfall runtom i världen kanske det inte är en så bra idé.

Något som verkligen ska bli intressant att se är om detta får Google att förbättra sökupplevelsen. En mångårig resa mot allt mindre relevant innehåll på sökresultatsidan (SERP), och allt mer irrelevant kladd nådde sin kulmen när Google började rekommendera folk att lägga lim på sina pizzor samt att äta en liten sten om dagen. Istället för att göra om och göra rätt, förklarade Sundar Pichai att detta är en inneboende egenskap hos stora språkmodeller, och att vi helt enkelt får finna oss i att sökresultat på Google från och med nu aktivt kommer ljuga för oss.

Med tanke på att Bing och DuckDuckGo, trots detta, är sämre** borde det vara ganska enkelt för Google att behålla sin dominans genom att helt enkelt vara bäst. Sen finns det uppstickare som verkar riktigt lovande. Kagi är användbar i gratisläget men, vad jag förstått, blir den riktigt bra för den som är villig att betala.

Vi får hålla tummarna för att vi kommer att få en välbehövlig nytändning inom sök, helt enkelt.

Min högst personliga åsikt Det är alla andra- och tredjehandseffekter jag tycker blir mest intressanta att följa. Vad gör nu Apple när de inte längre får pengar för att sätta Google som standard? Vad innebär den vinst jag antar att Google tyckte de fick av att betala tvåhundra miljarder till Apple årligen? En negativ effekt är att Mozilla, som också får massa pengar av Google, kanske går i konkurs, vilket betyder att en av få webbläsare som inte använder Chromium (Googles webbläsarmotor) kan försvinna. Det i sin tur stärker ironiskt nog Googles position.

Helst av allt hade jag sett att Google delades upp i flera företag, och sen Apple, Amazon och Meta. Sån är jag. Det verkar i och för sig inte som att monopol i sig är förbjudna i USA, bara skadliga effekter av dem, och sådana är det ingen brist på.

*Jag har runt tio olika på grund av yrkesskada.
**Enligt min subjektiva åsikt.