Flat Design
Flat design kom som en motreaktion mot den förhärskande skeuomorphismen . Men det är knappast den sista designtrenden vi kommer att få uppleva.
Microsoft var först med att anamma Flat design. De kallade det True Digital eftersom de ansåg att alla försök att efterlikna fysiska knappar och reglage var förljuget pynt som vi inte längre behövde. Det må vara hur det vill med den saken, jag är personligen av uppfattningen att vi inte har en susning av vad våra interaktioner faktiskt innebär och att vi behöver betydligt mer handhållning än vad vi tror.
Jag ser flat design som en helt naturlig stilpendling, precis som när realismen kom som en reaktion på storslagna romantiska målningar. Även om Apple var sist av de stora att ta till sig det platta uttrycket så hade de flesta coola appmakarna och webbdesignerna rört sig mot modern minimalism långt innan iOS7. Övergången från till exempel Tinks platta doughnutdiagram till Apples fuskaluminium och glasblänk var ögonskärande.
Flat Design är i mångt och mycket en gräsrotsrörelse.
Därför känns det väldigt uppfriskande att läsa långa bittra bloggposter av någon som hatar det “nya” platta.
"Part of why I write is for professional reasons, because I truly believe the design community is going in an unhealthy direction. But I also write selfishly. Because every one of us, myself included, spends a huge amount of time using computer interfaces. It really makes a difference if they are enjoyable and understandable to use. I write because the need for a digital humanism is more pressing than ever."
Eli Schiff, Humanist Interface: Introduction
Jag håller verkligen inte med honom i allt han skriver. Men det finns gott om data som visar på att det är lättare för en besökare att förstå att en knapp är en knapp om den ser ut som en knapp. Att fler klickar på ett tydligt utskrivet MENY än på en hamburgerikon.
Sen gillar jag hans poäng om att mycket av hantverket har försvunnit från grafisk design. Man kan tycka vad man vill om ikoner som ser ut som ikonen för Panics Transmit här intill.
Men när jag ser dem så tänker jag “Det där hade jag aldrig kunnat göra”. Det krävs lång erfarenhet och mycket kunskap för att skapa dem. Till skillnad från när jag ser detta och tänker “Det där hade jag kunnat göra bättre”
Den stora trenden just nu är animation snarare än grafiskt finlir. Och precis som med grafiskt finlir har det gått från att vara i besökarens tjänst till att tillfredsställa utvecklarnas behov av att uttrycka sig. Se bara de föreslagna lösningarna på problemet med att inte alla scrollar när de möts av en stor hero image:
Using subtle animation to communicate (not an animated arrow though)
Dear web designer, let's stop breaking the affordance of scrolling
Verkligen? Underlaget författaren baserar denna lösning på visar tydligt att det bästa är att beskära bilden. Trots detta så ska det alltså animeras saker på tre olika vis. Animation för animationens skull, inte besökarens.
Detta är en risk med alla trender, folk som implementerar dem vet bara hur man gör, inte varför. Taktik utan strategi vilket resulterar i en motreaktion.