3 min läsning

Filterbubblor

Efter senaste presidentvalet ekar min kammare av rop om filterbubblor.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg11 nov, 2016

Valet i USA är över och många i mitt twitterflöde är chockade. Många skriver insiktsfulla förklaringar till varför det gick som det gick. Många är arga, många rädda.

Ingen är glad.

Det är min bubbla det. Jag har själv byggt den med omsorg. Öppnar jag den utmärkta tjänsten Nuzzel så har jag 100% chans att hitta minst två intressanta artiklar om teknik och kultur. Hyfsat ofta från ett annat perspektiv än mitt eget. För det är vad jag vill ha och så har jag sett till att det blir.

Jag lägger faktiskt en del möda på att inte bara följa folk som är som jag, många av dem jag följer retar gallfeber på mig. Men insikten att det finns gott om folk där uttrycket *Business as Usual* inte har en positiv innebörd har gått mig helt förbi.

Självklart spelar det nya medielandskapet in i vad som hände i USA och Storbritannien. Aldrig tidigare har fokus för världens största mediabolag varit att hålla sina "användare" inom deras comfort zone. Aldrig förr har en helt påhittad källa getts lika mycket tyngd som en med mångårig historia och en redaktion bakom sig.

Det var detta som jag kom in på i slutet av en paneldebatt för lite drygt ett år sedan. För att vara extra supertydlig vill jag understryka att det inte är ett problem med någon sorts outbildad massa som röstar mot bättre vetande.

Problemet är att alla vars främsta nyhetskälla skräddarsys av en algoritm befinner sig i en filterbubbla. Vi omger oss frivilligt med den moderna tidens motsvarighet till kinesiska propagandaposters. Rosiga barn med nygräddade surdegsbröd i famnen, fantastiska bruncher, och paraplydrinkar bredvid fötter mot solnedgångar. Hur kan våra svar upplevas som annat än ett "Låt dem äta bakelser!"?

Så när Mark Zuckerberg försvara sig med att påpeka just detta, missar han helt poängen. Den totala brist på insikt i människors problem han talar om är även den en produkt av filterbubblor.

Fördjupning

A ‘Dewey Defeats Truman’ Lesson for the Digital Age
The misfire on Tuesday night was about a lot more than a failure in polling. It was a failure to capture the boiling anger of a large portion of the American electorate that feels left behind by a selective recovery, betrayed by trade deals that they see as threats to their jobs and disrespected by establishment Washington, Wall Street and the mainstream media.

The forces that drove this election’s media failure are likely to get worse
There’s plenty of blame to go around, but the list of actors has to start with Facebook. And for all its wonders — reaching nearly 2 billion people each month, driving more traffic and attention to news than anything else on earth — it’s also become a single point of failure for civic information.

Scott Galloway: Snapchat is a Loser
Eight of the 13 companies that have outperformed the S&P five years straight have a few things in common. They don't just have a lot of users. They also glean data about those users' behavior and use the data to improve the consumer experience seamlessly.

There is no such thing as the Denver Guardian, despite that Facebook post you saw
The only problem is that there is no such thing as “The Denver Guardian” and the news story it “reported” never happened.

I walked from Liverpool to London. Brexit was no surprise
What I saw and heard gave me an alarming sense of how the immense social changes wrought by Thatcherism are still having a profound effect on communities all over England. It also meant that when I awoke last Friday to the result of the EU referendum, I wasn’t remotely surprised.

FACEBOOK, I’M BEGGING YOU, PLEASE MAKE YOURSELF BETTER
You can blame Facebook outright for Trump’s victory, or not. But at the very least, we should demand from them some accountability for their role in spreading the present toxic sea of deliberate misinformation and non-factual chaos.

Donald Trump Won Because of Facebook
The most obvious way in which Facebook enabled a Trump victory has been its inability (or refusal) to address the problem of hoax or fake news.

Zuckerberg: the idea that fake news on Facebook influenced the election is “crazy”
“If you believe that, then I don’t think you have internalized the message the Trump supporters are trying to send in this election.”

Facebook board member Marc Andreessen: Indians should’ve embraced Free Basics—and colonialism
On Wednesday morning (India time), Andreessen, who co-founded Andreessen Horowitz, a venture capital firm with more than $4 billion under management, said this on Twitter: Anti-colonialism has been economically catastrophic for the Indian people for decades. Why stop now?