Digital Byrå
En digital byrå är som en digitalbyrå bara det att de saknar korrläsare. Ingen skriver reklam byrå, eller webb byrå, men än så länge finns det gott om digitalbyråer som skriver digital byrå. Varför?
Jo, det finns flera anledningar till att skriva digital byrå när man pratar om en digitalbyrå. Här kommer tre av dem i stigande betydelsegrad.
Anglofieringen av det svenska språket, engelsktalande sneglar avundsjukt på tyskans alla pricksäkra ord som luftschloss, schadenfreude eller sitzfleisch, men förvånansvärt ofta har svenskan samma ord. Hemligheten ligger i att vi enkelt kan skapa ett nytt begrepp genom att kombinera två olika ord till ett, skadeglädje, lakritspipa eller digitalbyrå till exempel.
På engelska däremot, är det vanligt att nya ord börjar som ett begrepp bestående av två olika ord, till exempel board game eller digital agency. Sedan blir det en långdragen process där två ord sakta men säkert blir ett. Vi kan hoppa över den processen i Sverige och gå rätt på brädspel och digitalbyrå, men eftersom vi läser mycket engelska så smittas vi av engelskans särskrivningar. Synd.
Förvirring kring avstavningar, trots den synnerligen enkla regeln “En sak – ett ord” så blir folk ibland osäkra när det kommer till både nya som gamla ord, jul gran, choklad peng, eller digital byrå. Google är ju ingen vidare hjälp heller, när jag skriver denna posten i Google Docs så markeras choklad peng, och jul gran som språkmissar, medan det lika felaktiga digital byrå glider igenom utan anmärkning. Vad skall en stressad artikelförfattare tänka?
Det är synd, för tack vare ihopskrivningar och avstavningar kan vi svenskar med enkelhet konstatera att en kulramsram av kulor kunde bli en kul ram, och hade vi hittat en perfekt kulramsram hade vi kunnat säga “just denna kulramens ram är fin” utan att det blir otydligt vad vi syftar till.
Men framför allt så handlar det om att driva trafik. På grund av avstavningsförvirringen som råder i landet, och dessutom accelereras av våra korkade mobiltelefoners autocorrect, så söker folk efter digital byrå när de vill ha hjälp med en webbsida, app eller systemutveckling. Vi som digitalbyrå vill ju så klart att vår sida skall dyka upp i googles söklistning, så därför skapar vi massa “content” där vi dunkar in det felaktigt avstavade begreppet digital byrå ett par gånger… “för googles skull”*.
Det i sin tur gör att google matas med massa dåliga exempel där folk gör fel med flit, och googles rättstavningsalgoritm får lära sig fel sak eftersom den tittar på vad folk gör istället för vad de säger. Runt och runt går det, där den ena felaktigheten leder till den andra.
Men, efter en snabb inspektion kan man konstatera att även de som kallar sig för digital byrå för det mesta verkar vara en digitalbyrå. Vilket innebär att du som letar efter någon som kan vara ditt stöd genom ett digitalt projekt kan vända dig till vilken som. Vill du köpa nya möbler till dina Sims så får du dock vända dig någon annanstans.
*denna posten är ett exempel på det