Därför tror jag på Snap Inc.

Konsten att nå ut.

Skrivet av
Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg15 nov, 2016

I en video jag länkade till i min förra bloggpost sågas Snapchat (appen och i förlängningen företaget Snap Inc.) för dess oförmåga att utnyttja användardata till att skräddarsy vad deras användare får se. Att de inte bygger en filterbubbla med andra ord.

Sen kom USA-valet och plötsligt verkar det som att den oviljan kan bli en konkurrensfördel.

Men det är inte därför jag tror på Snap Inc. Det som får mig att lägga dem till listan av företag att hålla koll på är inte heller hur de lyckats arbeta sig in i SocMed-svängen. Ett hyfsat inmutat område där Facebook antingen öppet kopierar eller köper upp allt som riskerar att hota deras monopol.

Anledningen att jag tror på Snap Inc. är hur smärtfritt de rört sig från mjukvara till hårdvara utan att behöva tumma det minsta på sin kultur.

Lanseringen av deras glasögonkamera är ett mästerverk. Bara idén... jag önskar jag varit med när den först pitchades:

"Du vet det där alla ogillade mest med Google GLASS?"

"Ja...?"

"Ska vi inte göra en produkt som fokuserar bara på det?"

Courage

Att sen gå vidare och ta fram ett par glasögon som faktiskt ser helt okej ut, och som dessutom är supersmidiga att använda, har ett ladd-fodral som är så bra att folk inte kan låta bli att nämna det i sina recensioner, och använder LED på ett vänligt och futuristiskt sätt för att visa när någon filmar eller inte.

Men det jag blir mest imponerad av är hur de vänder en svaghet: nya på tillverkning och logistik, till en styrka: hypad exklusiv lansering.

Istället för att skicka ut Spectacles till de gamla vanliga kändisarna väljer Snap Inc. att bygga världshistoriens coolaste varuautomat som dyker upp på något otippade platser.

Det går inte att se automaten utan att le. Det märks att det är från ett företag som inte är rädda för att ha roligt och som är så trygga med sina kunder att de inte känner någon ängslig press att framstå som "rätt".

Att kunna sticka ut så utan att det känns "lustige farbrorn som 'rappar' på studentfesten" kommer bli allt mer värdefullt i dagens medielandskap.

Snap Inc. gör det utan att anstränga sig.