AI och Copyright FIGHT!
Bråket kring vad teknikföretag kan göra med upphovsrättsskyddat material har nått kokpunkten. Detta kommer att påverka en mängd tjänster och produkter som använder sig av stora språkmodeller, och borde onekligen varit med på min lista av saker att hålla ögonen på under 2024. Som botgöring för min blunder kommer här den ultimata sammanfattningen av Det Stora Copyrightkriget 2024™
Detta har hänt:
- De generativa algoritmerna som slarvigt kallas för ai har tränats upp på upphovsrättsskyddat material. Både texter och bilder.
- Företagen som tränat upp sina generativa modeller har försvarat sig med att resultaten uppnår verkshöjd. Det vill säga att de kan stå på egna ben på samma sätt som Apocalypse Now är inspirerad av Mörkrets Hjärta, men inte ett plagiat.
- Det påståendet har vid flera tillfällen visat sig vara ren lögn, det vill säga algoritmerna har spottat ur sig text och bilder som är uppenbara upphovsrättsintrång.
- Ett flertal personer och företag har nu stämt de företag som genererar texter och bilder som gör upphovsrättsintrång.
- New York Times, som är ett av de företag som stämt OpenAI, har sagt att det är okej att använda deras material, förutsatt att man betalar.
- OpenAI vill få undantag från upphovsrättslagen så att de slipper betala för användande och generering av upphovsrättsskyddat material.
Det är egentligen en fight mellan riskkapital och lagen som den är skriven, snarare än AI mot Copyright, och det finns inget som helst tvivel att vad bland annat OpenAI håller på med är upphovsrättsintrång. Nu återstår att se om deras lobbyverksamhet är lika effektiv som Ubers, eller om rättsväsendet har lärt sig en läxa sedan dess.
Jag tycker det är betydligt mer intressant att fundera kring vad kreativitet och innovation är, och hur det påverkas av upphovsrätt och patent. Eller att fundera kring vem som har makt att bryta mot lagen utan påföljd, och vad det innebär för samhället i stort.
Men det får bli andra bloggposter.