3 min läsning

Stadier av teknisk utveckling

Teknik som lyckas går igenom fyra distinkta stadier. Det är väldigt användbart att ha koll på dem.

Kristoffer Yi FredrikssonDigital strateg5 mar, 2019

För ett par år sedan snubblade jag över en metod som kallas Wardley Mapping. Det är ett omfattande sätt att göra en strategisk karta över ett företag, en produkt, en tjänst, en teknik, ja nästan vad som helst.

Jag kan inte gå in på hela metoden men en liten del av den är extremt hjälpsam i sig, de fyra stadierna av utveckling.

Den som gör en Wardley Map ska, bland annat, pricka in var någonstans på en horisontell axel en viss teknik (till exempel) befinner sig. Axeln har fyra stycken steg, mend det går utmärkt att placera ut saker var som helst inom dessa fyra steg.

Det är Genesis, Custom, Product (+ rental), Commodity (+utility)

Genesis

När något befinner sig i begynnelsen. Det saknas gemensamma termer för det som görs och de som gör något känner förmodligen inte till varandra. Saken saknar oftast helt affärsnytta.

Custom

Det finns gemensamma termer för vad som görs men inga best practices. Allt måste byggas från grunden, för hand. Det är svårt att övertyga kunder om nyttan av det.

Product (+rental)

Produkten, tjänsten, tekniken är allmänt vedertagen. Det går att köpa, eller hyra, olika varianter av den. Kunder frågar aktivt efter det.

Commodity (+utility)

Vad det än är för något så tas det för givet. Ingen höjer ett ögonbryn och kunder behöver inte ens nämna det i sina offertförfrågningar.

Responsiva sidor

Första gången jag var med och utvecklade en responsiv sida åt en kund var tekniken definitivt i Genesis stadiet. Att vi lyckades få en kund att betala för det var en tack vare att ett antal olika saker råkade sammanfalla på ett visst sätt.

  1. Kunden var teknikintresserad
  2. Kunden var riskbenägen
  3. Kunden ville ha en sida som var tillgänglig för alla
  4. Vi var, redan då, riktigt nördiga vad gällde webben

Så kom det sig att vi redan i november 2007 lanserade en responsiv webbsida. Långt innan ordet responsiv fanns, långt innan folk började surfa på sina telefoner. Lägg märke till att vi prickade in två brytpunkter och kortbaserad layout redan då. Hamburgermenyn lyser dock med sin frånvaro.

Idag är responsiva webbsidor i Commodity stadiet. Våra kunder utgår från att det vi bygger kommer funka på majoriteten av de miljarder möjliga kombinationer som kommer användas för att rendera det vi levererar. Vi behöver inte heller förklara att sidans layout förändras så att vissa saker som låg bredvid varandra hamnar under varandra och så vidare.

Progressive Web Apps

Något som just nu håller på att gå från Custom till Product är PWAs. Vi får allt fler förfrågningar från kunder om att utveckla en PWA åt dem. Tekniken är mogen och det finns gott om dokumentation och olika frameworks. Det kan fortfarande kräva en del förklaringar och förtydliganden, därav våra bloggposter, föreläsningar och poddar på ämnet, men som sagt, våra kunder förstår fördelarna och är beredda att prova.

Jag har personligen väldigt stor nytta av att tänka på produkter med hjälp av dessa fyra mognadssteg och jag är säker på att jag kommer återkomma till dem. Dels i bloggposter men även i poddavsnitt och föreläsningar.